Mwangi Hutter, Eastleigh Crossing, 2008, Videostill


Let’s Risk the Body
Film, Food, Talks  


 

Mittwoch, 17. Februar 2016, 19 Uhr

Let's Risk the Body
Film, Talks, Food

Büro Stadtkuratorin Hamburg
St. Pauli Hafenstraße 96
20359 Hamburg

Programm 1: Video-Performances 
Aus über 50 Jahren Videokunstgeschichte werden feministische und queere Video-Performances vorgestellt, die heteronormative Blickregime auf Körper und Räume befragen in humorvollen, poetischen wie analytischen Bildern.

Maria Thereza Alves, Chám Krai Kytõm Pandã Grét: Male Display Among European Population, 2008, 2:20 Min.
Lynda Benglis, Female Sensibility, 1973, 13:08 Min.
Sanja Iveković, Instructions No. 2, 2015, 4:42 Min.
Rebecca Horn, Berlin-Übungen, 1974/75, 39:50 Min. (Auszug)
Lil Picard, Bedtease, 1978, 22:07 Min. (Auszug)
Martha Rosler, Vital Statistics of a Citizen, Simply Obtained, 1977, 39:17 Min. (Auszug)
Takehito Koganezawa, Newmen, 2000, 7:33 Min.
Hiroharu Mori, defocused story, 2004, 4:36 Min.
Anetta Mona Chișa, Lucia Tkačova, Manifesto of Futurist Woman (Let’s Conclude), 2010, 10:14 Min.
Mwangi Hutter, Eastleigh Crossing, 2008, 7:48 Min.

Vorgestellt und kommentiert von Sophie Goltz (Künstlerische Leiterin Stadtkuratorin Hamburg und Mitherausgeberin von Time Pieces. Videokunst seit 1963, Köln, 2013 (zs. mit Marius Babias, Kathrin Becker). 
In Kooperation mit Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.).

An drei Abenden zeigt Stadtkuratorin Hamburg Filme, Videos, Dokumentationen zu Stadt und Feminismus. KünstlerInnen spiegeln im filmischen Raum urbane Körperpolitiken aus (queer-) feministischen Perspektiven wider und befragen vergesellschaftete Geschlechterverhältnisse des öffentlichen Raums. In den Video- und Filmprogrammen werden Perspektiven aus über 50 Jahren Kunst- und Filmgeschichte gezeigt und kommentiert. Let’s Risk the Body eröffnet die Diskussion für das finale Sommerprogramm im Mai 2016. Welchen Feminismus braucht es heute angesichts von globalen Finanzkapitalismus, Migration und Transgender (oder Agender)-Bewegungen — und damit welche urbanen Commons lassen sich aktuell formulieren jenseits der Kämpfe um Reproduktionsverhältnisse, Immaterielle Arbeit und Fürsorge?

Nach dem Auftaktsymposium Europe, the City Is Burning (2014) und dem Jahresprogramm It might be Possible the World Itself Is without Meaning* (2015), die sich auf Fragen nach Dekolonialität, Migration und Citizenship im urbanen Raum in turbulenten Zeiten bezogen, endet das Projekt Stadtkuratorin Hamburg seine Aktivitäten mit dem Symposium und Performancefestival What Time Is it on the Clock of the World*. Kollektiv werden Fragen nach Sexismus, Rassismus und ganz aktuell Rape Culture (z. B. in Köln und Hamburg) im Verhältnis zur (Un-)Sichtbarkeit von Migration und stereotypen Geschlechterrollen diskutiert. Wie kann der öffentliche Raum feministisch-politisch neu gedacht / definiert sowie dessen Verflechtungen in globale Machtstrukturen aufzeigt werden? Wie lassen sich derzeitige Entwicklungen wie Neo-Faschismus in Europa und andernorts in Kunst, Kultur und Akademie — genauso wie auf den Straßen und in der Gesellschaft — überwinden? Gemeinsam soll ein Glossar zum urbanen Raum aus feministisch-politischer Perspektive entworfen werden.




VORSCHAU

Mittwoch, 16.  März 2016, 19 Uhr
Programm 2: Kurzfilme 
In Kooperation mit Schwul-Lesbische Filmtage, Hamburg.

Mittwoch,  13.  April 2016, 19 Uhr
Programm 3: Schwarm-Sichten 
In Kooperation mit Bildwechsel. Feministisches Video- und Filmarchiv, Hamburg‎.

Mittwoch, 4. Mai — Samstag 07. Mai 2016  
What Time Is it on the Clock of the World*
Performance-Festival und Symposium 
In Kooperation mit Kampnagel und Hochschule für bildende Künste Hamburg.



Weitere Informationen zum Programm demnächst hier.

Wednesday, February 17, 2016, 7 pm

Let's Risk the Body
Film, Talks, Food

Office Stadtkuratorin Hamburg
St. Pauli Hafenstraße 96
20359 Hamburg

Program 1: Video-Performanes
From over 50 years of video art history feminist and queer video performances will be presented which question  heteronormative regimes of the gaze on bodies and spaces in humorous, poetic and analytical images.

Maria Thereza Alves, Chám Krai Kytõm Pandã Grét: Male Display Among European Population, 2008, 2:20 min
Lynda Benglis, Female Sensibility, 1973, 13:08 min
Sanja Iveković, Instructions No. 2, 2015, 4:42 min
Rebecca Horn, Berlin-Übungen, 1974/75, 39:50 min (excerpt)
Lil Picard, Bedtease, 1978, 22:07 min (excerpt)
Martha Rosler, Vital Statistics of a Citizen, Simply Obtained, 1977, 39:17 min (excerpt)
Takehito Koganezawa, Newmen, 2000, 7:33 min
Hiroharu Mori, defocused story, 2004, 4:36 min
Anetta Mona Chișa, Lucia Tkačova, Manifesto of Futurist Woman (Let’s Conclude), 2010, 10:14 min
Mwangi Hutter, Eastleigh Crossing, 2008, 7:48 min

Presented and commented by Sophie Goltz (Artistic Director Stadtkuratorin Hamburg and co-editor of Timepieces. Videokunst seit 1963, Cologne, 2013 (zs. Marius Babias, Kathrin Becker). 
In cooperation with Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.).

On three evenings Stadtkuratorin Hamburg will present films, videos, and documentaries about the city and feminism. In the filmic space artists reflect urban body politics from (queer) feminist perspectives and question socialized gender relations in public space. In the video and film programs perspectives from over 50 years of art and film history will be shown and commented. Let’s Risk the Body will open the discussion for the final summer program in May 2016. Which Feminism do we need today in the face of financial capitalism, migration and transgender (or agender) movements—and thus which urban commons could be formulated currently beyond the struggles with reproduction, immaterial labor, and care work?

After the opening conference Europe, the City Is Burning (2014) and the one-year program It might be Possible the World Itself Is without Meaning* (2015) related to questions of decoloniality, migration and citizenship in urban space in times of turbulence and urgency, we want to conclude our activities with a symposium and the performance festival What Time Is it on the Clock of the World*. Questions of sexism, racism, and lately rape culture (e.g. in Cologne and Hamburg) in relation to the (in) visibility of migration and stereotyped gender will be discussed collectively. How could public space in feminist-political terms be rethought / redefined and its entanglements in Global power structures be shown? How could we conquer current developments such as neo-Fascism in Europe and elsewhere in art, culture, and academia as well as on the streets and in society? Together a glossary of feminist political space will be drafted.




PREVIEW

Wednesday, March 16, 2016, 7 pm
Program 2: Shortfilms

In cooperation with Schwul-Lesbische Filmtage, Hamburg.

Wednesday, April 13, 2016, 7 pm
Program 3: Swarm-views
In cooperation with Bildwechsel. Feminist video- and film archive, Hamburg.

Wednesday, May 4 – Saturday, May 7, 2016
What Time Is it on the Clock of the World*
Performance festival and Symposium 
In cooperation with Kampnagel and Hochschule für Bildende Künste Hamburg.


Further information about the program here soon.